Ajan nuoli - Nuolen aika

Ajan nuoli - Nuolen aika / Time's Arrow - Arrow's Time, 2020 - 2024.

Työryhmä / Workgroup: ROP + Hannula. 

Pinnin alikulkusilta, Tampere. Maalattu teräs kaiteessa ja pilareissa. Pilarien vaipat kuvioitu rei'ittämällä. Tukimuurin kivilaatoissa kaiverrus ja maali. Kivilaattojen tekstit Mika Hannula. Valaistus. Kaide 2 kpl, molemmat n. 1 m x 60 m. Pilarit 8 kpl, n. 4 m x 1 m x 2 m. Kivilaatat 18 kpl, 60 cm x 60 cm / 100  cm / 180 cm.

Silta teoksineen valmistui alunperin 2020 väliaikaisin katujärjestelyin. Lopulliset katujärjestelyt toteutettiin vuonna 2024, jolloin sillan kaikki aukot otettiin käyttöön. Samassa yhdeydessä kadun pintaa laskettiin niin, että alituskorkeudeksi muodostui 4,6 m aiemman 4,0 m sijaan. Vastaavasti pilarien kuvioidut vaipat laskettiin suunnitellulle korkeudelle, niin että koko kuvio on nyt näkyvissä.

Pinni railroad bridge, Tampere. Painted steel panels on the railings. Perforated and painted steel cladding on the columns. Engraved stone slabs in the retention walls. Texts on the slabs by Mika Hannula. Lights. Railing, 2 pcs., both ca. 1 m x 60 m. Columns, 8 pcs., ca. 4 m x 1 m x 2 m. Stone slabs, 18 pcs., 60 cm x 60 cm / 100 cm / 180 cm.

The bridge was built in 2020 with temporary traffic arrangements. The final configuration was implemented in 2024, adding lanes and increasing the clearance for the underpassing traffic from 4.0 m to 4.6 m.

Drone-kuvat / Drone photos:  © Ilmakuvaus-Ruohonen, 2020.

Video